MİLLİYET – 18 Eylül 2012 Salı ALİCE
Polisin 2011 yılında yaptığı operasyon sonrası durdurulan ‘reyting ölçümleri’ dünden itibaren yeniden başladı. Ancak sistem baştan sona değişti. Ölçümleri yapacak TNS firmasıylareklam dünyasının ‘statü’ tanımları farklı.
18 Aralık 2011’de durdurulan reyting ölçümleri 17 Eylül 2012 itibarıyla yeniden başladı. Televizyon İzleme Araştırmaları Anonim Şirketi’nin (TİAK A.Ş.), AGB Nielsen’in reyting ölçümünü durdurma sebebi, 2011’de polisin yaptığı “Reytingte Şike” operasyonu.
TİAK A.Ş. Yönetim Kurulu, dün yaptığı toplantıda geçen hafta kabul edilen “Reytingte Şike” iddianamesini değerlendirdi ve reyting ihalesini kazanan TNS’in yaptığı ölçümlerinin bugün itibarıyla açıklanmasına karar verdi. TNS’nin 23 TV kanalına vereceği ilk karne, eminim birçok tartışmayı da beraberinde getirecektir. Çünkü sadecereyting şirketi değil, sistem baştan sona değişti.
2 bin 200 hanede başladı
ABG Nielsen’in reyting ölçüm yaptığı dönemdeki sosyo ekonomik statü (SES) tanımıyla, TV ve reklam dünyasının kabul ettiği yeni SES tanımı farklı.
Eskiden “Aile Reisi”nin AB Grubu sayılması için sadece kendisi ve eşinin değil, anne ve babalarının da üniversite mezunu olması gerekiyordu. Reklamcılar, SES’e “gelir”in de dahil edilmesini isteyince, SES araştırması yenilendi. TNS de reyting cihazı yerleştirdiği denekleri buna göre seçti ve ilk etapta 30 il genelindeki 2 bin 200 hanede ölçümler başladı.
Anlık reyting alınacak
Eskiden televizyonlara anlık reyting verilmiyordu. Yeni sistemde 10 kanal; Kanal D, Show TV,Star TV, atv, FOX, Kanaltürk, tv8, Kanal 7, Samanyolu ve Meltem TV’ye anlık dakika dakika reytinglerini görebilecek.
NTV, NTV Spor, Yumurcak TV, Habertürk, CNN Türk, Bugün TV, tv2, Kanal A, Karamel TV, Ülke TV, Kadırga TV, Sky Türk ve S Haber’in de aralarında bulunduğu 13 televizyon kanalı ise eskisi gibi 15’er dakikalık reyting sonuçlarını alacak.
‘Ölçümsüz reklam olmaz’
Reklamverenler Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Pura, “Beklenen bir karardı. Ölçümsüz reklam olmaz. Bütün mecralardan beklediğimiz gibi TV sektöründen de ölçüm bekliyorduk. Dünyanın her yerinde bütün mecralar ölçülerek verimlilik sağlar. Kararı olumlu karşılıyoruz” dedi. “Geçen 10 aylık dönem sektöre çok kan kaybettirdi mi?” sorusuna ise Pura, “Reytinglerin ölçülmediği dönem sektöre kan kaybettirmedi ama tedirginlik yarattı diyebiliriz. Çünkü ekonomideki dalgalanmaya rağmen son 6 aylık toplam reklam harcamalarına baktığımızda yüzde 5’lik büyüme görüyoruz” diye konuştu.