blank

7 Aralık 2025 Pazar  –  Milliyet  –  Alice

Birkaç ay öncesine kadar, “Dinleme listelerini neye göre yaptıkları belli değil”, “Manipülasyon iddialarına açıklık getirecek bir muhatap yok”, “Türk sanatçılara ödenen telif payı çok düşük” diye eleştirilen Spotify, birden kıymetli oldu. Çünkü şirket, yılın bitmesine bir ay kala, 2025’te Spotify Türkiye’de en çok dinlenen sanatçılar, şarkılar, albümler ve grupları açıkladı.

Listede adları olanların bir kısmı adeta bayram etti.

Sadece şarkıcılar mı?

Musiki Eseri Sahipleri Grubu (MSG) bile, 2025’in en çok dinlenen 10 sanatçısından dokuzunun, 10 kadın sanatçıdan sekizinin üyeleri olduğunu açıkladı.

Spotify’da, her şarkıcının ne kadar dinlendiğine dair veriler de var. ‘Yılın en çok dinlenenleri’ arasına giremeyenler de o verileri sosyal medyalarından paylaştı.

2025 yılında en çok dinlenen 10 sanatçı listesinin Blok3, Ati242, Semicenk, Era7Capone, Lvcbel C5, Uzi, Sezen Aksu, Poizi, Motive ve Akdo’dan oluştuğunu görenler, “Bunlar kim? Sezen Aksu’dan başka hiçbirini tanımıyorum” sözleriyle şaşkınlıklarını dile getirdi.

Sezen Aksu’nun rekoru

blankSpotify Türkiye’de 2025 yılının en çok dinlenen 10 kadın sanatçısı ise Sezen Aksu, Gülşen, Hande Yener, Ebru Gündeş, Manifest, Simge, Sertab Erener, Şebnem Ferah, Melike Şahin ve Bengü oldu.

Yıllardır sahne çalışması yapmayan ve yeni bir şarkı çıkarmayan Şebnem Ferah’ın, 2025’in en çok dinlenen kadın sanatçılar listesine sekizinci sıradan girmiş olması önemli.

Bir başka üstünde durulması gereken konu da Sezen Aksu’nun istikrarı… Sanatçı, Spotify Türkiye’de üst üste dokuz yıldır en çok dinlenen kadın sanatçı oldu. Büyük bir başarı bu.

Sefo’yla düet yaptığı ‘Yerinde Dur’ şarkısıyla yaza damgasını vuran, rekor üstüne rekor kıran Demet Akalın, listelerde kendini göremeyince, sosyal medyasından, “299 milyonla listeye sokmayan @SpotifyTurkiye bir kere de hakkımı teslim edin!” diye yazdı.

Yapay zekâlı gönderme

Dünyaca ünlü piyanistimiz Fazıl Say da, birçok sanatçı, şirket ve meslek birliğinin gururla paylaştığı dijital dinleme sayıları üzerine şiir bile yazdı. İşte Fazıl Say’ın bu konuda yazdıkları:

“Bu yılki muhteşem dijital rakamlarını herkes paylaşıyor madem; biz de ünlü bir şiir ile paylaşalım. Sonuçta yozlaşma veya sömürü düzeninin destekçisi olmadık hiçbir zaman. Bu bulanıklıktan da kimse bir şey anlamadı.

Neyse; buyurun benim sayılarımın ünlü şiiri:

Dijital dijital derler idi,blank

Dijital nedir şimdi bildim,

Aİ Aİ(*) deyu söylerlerdi,

Ben Aİ nedir şimdi bildim.

Patronlar ede hak kadir,

Görülen 100 trilyon dolarda hazır,

Algoritma nedir, Spotify nedir,

Yapay zekâ nedir şimdi bildim.

(*) Yapay zekâ programı

Sonuç olarak müzik sektörünün yıl sonunu ve diğer müzik dinleme platformlarının 2025 listelerini beklemeden, 11 ayın sonuçlarını bir yıl gibi sunan ve üstelik düne kadar eleştirdikleri Spotify’ın ipine sarılması yaman bir çelişki. Meslek örgütlerinin, çok dinlenenlerle övünmesi, daha az dinlenen sanatçı üyelerini üzer.

O yüzden Say’ın sanatta sayıların değil, kalitenin önemine dikkat çektiği şiirli eleştirisi önemli.

GÜNÜN SÖZÜ

“Seni iki şey anlatır; hiçbir şey yokken gösterdiğin sabır, her şeyin varken sergilediğin tavır.” (Mevlana)

blank