MİLLİYET – 4 MART 2015 ÇARŞAMBA  –  ALİCE

Barcelona’da yılda bir kez yapılan ve dünyadan pek çok insanın cep telefonuyla tablet piyasasında ne gibi yenilikler olduğunu merakla beklediği “Mobile World Congress”e ilk gelişim.
Açıldığı ilk gün öğleden sonra gittik fuara.
İki katlı devasa bir fuar alanı. Boyunlarında fuara giriş, metroya biniş kartları asılı, ezici çoğunluğu takım elbiseli erkeklerden oluşan binlerce insan.
Dünyanın önde gelen mobil ve tablet üreticilerinin kiralayıp dekor için ciddi harcama yaptıkları geniş reyonlar, her stantta tanıtılan yeni ürünleri yakından inceleyen binler…
Geçen yıl 80 bin kişinin gezdiği fuarı bu yıl da bir o kadar insan takip ettiğine göre anlayın artık kalabalığı.
O kalabalıkta içeri girdik ve dünya çapında birçok firmanın devasa yerlerinden geçip bizi davet eden Lenovo’nun standına gittik. Yetkililer önce Lenovo’yu, sonra yöneticilerini, ardından da cep telefonu büyüklüğündeki cep projektörü, fotoğraf makinesi kalitesinde çekim yapan cep telefonu WIBE Shot’ı ve yeni tabletlerini tanıttı bize.

Çin’de doğdu, global oldu

Lenovo, 1988’de Çin’de kurulan, 2004 yılında IBM’in PC bölümünü satın alarak bugün bu pazarın lideri olan, 2014 yılında 2.91 milyar dolara Motorola’yı bünyesine katan bir şirket.
Çinli bir firmanın nasıl global bir marka haline geldiğini anlatmak için şirketin EMEA (Avrupa,Afrika, Ortadoğu) Bölge Başkanı Aymar de Lencquesaing’in Packard Bell’in eski CEO’su olduğunu, Lenovo’nun Tasarım Grup Başkanı Marisol Manso Cortina’nın da BMW’den geldiğini söylemek
yeterli olur.
Şirketin 13 kişilik yönetim kurulu üyesinin 6’sı Çinli, 7’si farklı ülkelerden.
Cortina, Lenovo’nun tasarım ekibinde 10 farklı ülkeden toplam 200 kişinin çalıştığını söyledi. Tasarladıkları ürünlerin hedef kitlesinin 18-25 yaş olduğunu vurgulayan Cortina’ya, 200 kişilik tasarım ekibinin yaş ortalamasını sordum, “30’un altında” dedi.

Yenilikçi olmayan ölür!
EMEA Başkanı Lencquesaing ise Lenovo ar-ge hizmetini dışarıdan almadıklarını, bu işi bünyelerinde çalıştırdıkları 3.500 mühendisin yaptığını söyledi ve ekledi:
“Ar-ge’ye bu kadar yatırım yapmamızın sebebi çok açık. Yenilikçi olmayan markaların öldüğü bir pazarda iş yapıyoruz.”
Lenovo yetkililerine, bilgisayar, tablet ve cep telefonu pazarında en çok hangi rengin tercih edildiğini sorduk. Aldığımız yanıt şuydu:
“Bilgisayar ve tablette siyah ve gri açık ara önde. Son yıllarda beyaz, siyahı yakaladı. Cep telefonunda da siyah ve beyaz en çok tercih edilen renk. Diğer renklerin payı çok küçük.”
Lenovo yetkililerinden aldığımız bir başka ilginç bilgi de şu: “Beş yıl öncesine kadar Lenovo, sadece siyah renk kullanıyordu. Tüketicilere sorduk hangi renkleri istersiniz diye?
İnsanlar renkli ürünler istedi.
Çıkardık, ama müşteri yine siyahı tercih etti.”

Türklerin renk tercihi
Lenovo Türkiye Pazarlama Direktörü Aysun Karabıyık ise bu konuda Türkiye’den çok çarpıcı bir örnek verdi:
“Yeni cep telefonumuzda dört renk kullandık. Turuncu, kırmızı, siyah ve beyaz. İnsanlara sorduk bu renklerden hangisini beğendiniz, hangisini alırsınız diye? En çok beğenilen renk turuncu, hangi rengi satın alırsınız sorusunda da siyah açık ara bir numara oldu.”
Peki, nasıl oluyor da oluyor bu?
İnsanlar, niye anketlerde, “Olsa da alsam” dediği renkleri satın almıyor?
İşte bu soruya Lenovo Türkiye Mobil Ürünler Müdürü Batuhan Manzakoğlu’nun verdiği yanıt:
“İnsanlar cep telefonunu alırken, renk tercihini, yeni model çıktığı zaman, elindekini 100, 200 lira daha fazlaya ve hızlı satmak için jenerik renklerden yana kullanıyor.”

GÜNÜN SÖZÜ
“Ertelemek yaşamın mayasını kaçırır. Kızdıysan bağır, sevindiysen söyle, özlediysen arkasından koş.”