MİLLİYET CADDE – 7 KASIM 2013 PERŞEMBE  –  ALİCE

Aynı marka ve özelliklere sahip iki otomobil, nasıl iki farklı fiyata satılıyor?

Otomobilin markası,  modeli, yaşı, motor silindir hacmi aynı… Emniyet’in “Lüks Oto Kaçakçılığı”yla mücadele eden biriminden bir yetkilinin verdiği faturaların kopyaları elimde…
Türkiye’nin tanıdığı ünlülerden birinin “X” şirketinden 172.870.00 liraya satın aldığı 2012 model Porsche     Cayenne’in aynısını Doğuş Oto’dan alan bir başka ünlünün ödediği para ne kadar biliyor musunuz?
367.356.13 lira…
İki otomobilin donanımları hatta boya renkleri bile     aynı olmasına rağmen, bir ünlünün 172.870.00 liraya     aldığı lüks oto için     diğer ünlü niye 194.486.00 lira daha fazla para verdi?
Aradaki iki katı aşan farkın nasıl oluştuğunun yanıtı İstanbul Emniyet Müdürlüğü’nün 27 Ekim 2013 tarihinde ilgili birimlere gönderdiği yazıda… “Lüks oto vurgunu”ndan bazı emniyet mensuplarının da payını aldığına dair ayrıntılar da var satır aralarında…

fotoğraf (96) fotoğraf-95-e1383804953515-718x1024                                                              Aynı model oto arasındaki fiyat farklarına dikkat!..

TÜM LÜKS OTO TESCİLLERİ İNCELEMEYE ALINDI, ÇÜNKÜ…

fotoğraf (94) İstanbul Emniyet Müdürlüğü’nün, ilgili birimlere gönderdiği yazı.

İşte İstanbul Emniyet Müdürlüğü’nün tüm İlçe Emniyet Müdürlükleri ve Trafik Tescil Şube Müdürlüğü’ne gönderdiği o yazı:
“…Mali Suçlarla Mücadele Şube Müdürlüğümüzce yürütülen ‘Lüks Oto Kaçakçılığı’ soruşturmalarında suç işleyen farklı kamu kurumlarına yanıltıcı ve sahte belgeler sunarak bu kaçakçılık eylemini gerçekleştirdikleri görüldüğü, bugüne kadar birçok lüks otoya el konulduğu, çok daha fazlası hakkında savcılık makamlarının koordinesinde çalışmalar devam ettiği, başta ilimiz olmak üzere ülke genelinde menfaat gruplarının, özellikle münferit ithalat kapsamında yapılan lüks oto ithalatlarında vergi kaçırmak için araç bedellerini düşük beyan ettikleri, yapılan bu usulsüzlüklerde ortalama araç başına 200 – 250 bin lira vergi kaçırıldığı, bu rakamın çok daha üzerinde olduğu tespit edilen örneklerle karşılaşıldığı belirtilerek İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı’na görüşleri sorulduğu ve alınan cevabi yazıda; tescil edilmek istenilen araçlara ödenen ÖTV bedellerinin düşük olduğu konusunda tereddüte düşülmesi halinde tescil işlemi yapılmadan önce araç bilgilerinin (ÖTV ödeme belgesi, fatura ile tescile getiren şahsın kimlik ve irtibat bilgileri vs.) gümrük ve maliye birimlerinden araştırılmak üzere aynı gün Mali Suçlarla Mücadele Müdürlüğümüze gönderilmesi istenilmiştir.
Yine konu ile alakalı olarak Emniyet Genel Müdürlüğü’nün     81 İl Valiliği’ne hitaben göndermiş olduğu yazıda fatura değeri düşük gösterilmek suretiyle eksik ÖTV ödendiği Birimleri ile irtibata geçilmesi ve gerekli koordinenin sağlanması hususu bildirilmiştir.
Geçen süre içinde lüks araç ithal eden firmaların konunun gündemde olmadığı ve kamu görevlilerinin detaylı incelemelerde bulunmayacaklarını düşünerek tekrar İlçe Emniyet Müdürlükleri – Trafik Tescil Bürolarına ÖTV’si düşük yatırılmış lüks otoları tescil ettirmeyi denedikleri ve başarılı oldukları görülmüş, nüfus kayıtlarını başka il ve ilçelere aldırmak da dahil birçok yöntemi deneyen suç gruplarının Trafik Tescil birimlerinde görevli personelimize menfaat sağlama karşılığında eksik ÖTV ödenmiş araçları tescil ettirdikleri bilgileri edinilmiştir.
Konuyla ilgili ilimiz dahilinde bazı görevliler hakkında soruşturma başlatılmış ve tüm lüks araç tescilleri incelemeye alınmıştır.”

YILLIK VERGİ KAYBI 900 MİLYON EURO

Bir Trafik Tescil Şube Müdürlüğü yetkilisi, “lüks oto”daki vurgunu şöyle anlattı:
“Üç yöntemle yapılıyor lüks oto kaçakçılığı…
1. Lüks otoların üzerinde olan donanımları gümrükte yokmuş gibi gösteriliyor, 50 bin euroluk otomobil, 40 bin euro beyan ediliyor.
2. Asıl amaçları otomobil ithalatı olan, ama sözde kiralama şirketi kurarak vurgun yapanlar var. Kurdukları şirkete Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’ndan ‘Uygunluk Belgesi’ aldıktan sonra Hazine’den ‘Yatırım Teşvik Belgesi’ çıkarıyorlar. Ardından da ‘Yatırım Malı’ diye ÖTV’siz, KDV’siz lüks oto ithalatı yapıyorlar.
3. Lüks otoları, yetkili distribütör kanalıyla değil de, imal edildikleri ülkelerden vergisiz, faturası kendisi veya aracı şirket üzerine kesilmiş olarak ithal ediyorlar. Bayiler arası satış, ÖTV’den muaf. Bu yüzden işbirliği içinde oldukları şirketler aracılığıyla zincirleme satış yaparak fiyatı düşürüp, komik denecek ÖTV ve KDV ödüyor.
Emniyet’in onca raporu ve yazısına rağmen Maliye nedense bu konunun üstüne gitmiyor, lüks oto vurgununa adeta göz yumuyor. Bu şekilde Türkiye’ye giren lüks oto sayısı her geçen gün artıyor. Üç yöntemle yapılan ‘Lüks oto kaçakçılığı’ndan Türkiye’nin yıllık vergi kaybı 900 milyon euroyu aştı.”

Dip not: Bu yazıyı okuyunca, “Popüler kültür yazarı değil misin? Ne alaka?” diye düşünenler olabilir. Birincisi, önceki “lüks oto kaçakçılığı” operasyonlarındaki gibi ucu yine bazı ünlülere değecek bir durum söz konusu… İkincisi, Milliyet’in arşivi “vergi kaçıran ünlüler” hakkında yaptığım haberlerle dolu…

GÜNÜN SÖZÜ
“Aşk, elmayı yemekle başlar, ayvayı yemekle biter.”