2 EYLÜL 2019 PAZARTESİ – MİLLİYET –  ALİCE

İnternet ve akıllı cep telefonu olanların sosyal medya ilişkilerine dair son veriler şöyle:

Toplumun yüzde 78’i bir şekilde Facebook, yüzde 74’ü Instagram, yüzde 31’i de Twitter’la bağlantılı. Sosyal medya mecralarının yanı sıra WhatsApp’ın da yoğun olarak kullanıldığı dijital dünyanın sorunlarından biri “Siber zorbalık”…

Bu denli yaygın sorunla ilgili yapılan son araştırma, çoğu insanın “Siber zorbalık” gerçeğinden haberdar olmadığını ortaya koydu. Türkiye’de “siber zorbalık” hakkında hiçbir fikri olmayan veya az bilgi sahibi olanların oranı yüzde 77.

İNGEV’in Türkiye’yi temsil eden 26 şehirde 1.358 kişiyle telefonla görüşerek yaptığı araştırmaya göre, toplumun dörtte birden fazlası siber zorbalığa maruz kaldı.

Zorbalar da mağdur

Araştırmaya göre en sık karşılaşılan “siber zorbalık”, kişi istemediği halde ısrarlı şekilde telefonla aranmak veya mesaj almak. Bu şekilde rahatsız edildiğini söyleyenlerin oranı yüzde 19. İkinci sırada ise siber ortamda cinsel taciz var. Cinsel içerikli rahatsız edici mesajlar aldıklarını söyleyenlerin oranı yüzde 11. Her 100 kişiden 10’u, “Kişisel verilerine izinsiz erişilmesi ve kullanılması”ndan şikâyetçi.

Araştırmanın ortaya koyduğu bir başka gerçek de şu:

Türkiye’de yaptıklarının suç ve sorunlu bir davranış olduğunu bilmeden “siber zorbalık” yapanlar var.

Üçte biri tanıdık

“Birini, izni olmadan ısrarla aradım ve mesaj attım” yüzde 10.

“Birine internette paylaştığı görüşler nedeniyle hakaret ettim” yüzde 8.

“Sinirlenip sevgilime küçük düşürücü, aşağılayıcı veya tehdit edici mesaj attım” yüzde 8.

Siber zorbalık” yapanların yüzde 52’si aynı zamanda mağdur. Çünkü onlar da aynı zorbalığa maruz kalıyor.

“Siber şiddet”le karşılaşanların yüzde 34’ü bu davranışın yakın çevresinden ve tanıdıklarından geldiğini beyan etti. 100 mağdurdan 63’ü yasal yollara başvurmak yerine, kendi başlarının çaresine baktıklarını söyledi.

ÜÇ AY ÜCRETSİZ KULLAN SONRA KORSANLIK YAP

Abonelerinin her ay belli bir ücret ödeme karşılığında internetten takip ettiği dizi, film ve müzik platformlarının pazar paylarını kısa sürede artırma yöntemlerinden biri ne?

Pazara yeni giren platformlardan çoğu, interneti olanlara üç aylık ücretsiz deneme üyeliği tanıyor. Bu yöntemle zengin içeriğe bedava ulaşanlardan hatırı sayılır bir oran “Deneme süreci” sonunda parayla abone oluyor ki, her yeni dijital platform bu yöntemi uyguluyor.

Internet kullanıcıları arasında “Deneme süresi” sonunda başka bir isimle gmail adresi alıp, farklı bir kullanıcı gibi paralı içeriği bedava izlemeye devam edenler de var.

Sistemin açığından bu yöntemle yararlanmak suç olmayabilir, ama etik değil. Sonuç itibarıyla yapılan şey, emek hırsızlığı…

Netflix’i, başka bir ülkede abone olan yakınının şifresini alıp, “Diğer kullanıcı” gibi izleyenlerin de üç ayda bir yeni gmail adresi alıp dijital korsanlık yapanlardan farkı yok.

GÜNÜN SÖZÜ

“İnsanlar eğlenebildikleriyle arkadaş olur, anlatabildikleriyle dost, ağlayabildikleriyle kardeş.” (Anton Çehov)