28 HAZİRAN 2018 PERŞEMBE  –  MİLLİYET CADDE – ALİCE

Altı adayın yarıştığı Cumhurbaşkanlığı seçimini kim kazandı? 100 seçmenden 52.6’sının oyunu alan Recep Tayyip Erdoğan
Seçim sürecinde adayların TV reytinglerine baktım; ortaya çıkan sonuç ilginç.
TNS’in verilerine göre Erdoğan, sandıkta yendiklerinin hepsine reytingde yenildi.

Erdoğan’ın 22 puan gerisinde kalmasına rağmen Muharrem İnce’nin reytingini bir yana bırakırsak, 100 seçmenden birinin bile oyunu alamayanların AK Parti liderine reytinglerde fark atması şaka gibi! Yüzde 0,9 oy alan Temel Karamollaoğlu ile oyu yüzde 0,2 olan Doğu Perinçek’in çıktıkları canlı yayınları izleyenlerin, iki seçmenden birinin oy verdiği Erdoğan’ın iki katı olması, eşyanın tabiatına aykırı.

TİAK’a düşen görev

Cumhurbaşkanı adaylarının aldıkları oylarla, reytingleri arasındaki uçurumun bana göre sebebi şu:

Reyting haneleri belirlenirken, TÜİK’in hane halkı araştırması baz alındı. Aile reislerinin, sosyo ekonomik statülerine (SES) bakıldı. Bu veriler ışığında, yaşadıkları bölgeyi temsil eden hanelere, reyting ölçüm cihazları yerleştirildi. Reyting evreni, hane halkının gelir düzeyine göre belirlendi, ama o evlerde yaşayanların siyasi tercihleri dikkate alınmadı. Reytingleri belirleyen evler, SES açısından isabetli olabilir, ama 16 yıldır sandıktan çıkan sonuçlarla uyumlu değil.

İki kişiden biri AK Parti’ye oy verdiğine göre, reyting evrenindeki iki hanedenbiri ‘Erdoğancı’ olmalı.

İddia ediyorum

Reyting ihalesini TNS’e veren TİAK, TV kanallarının kaderini belirleyenlerin, siyasal tercihlerini araştırsa, ezici çoğunluğunun Erdoğan karşıtı olduğu çıkar ortaya.

Reytingleri belirleyenler başka bir evrende yaşamadığına göre, onlar da bu ülkenin seçmeni. İki seçmenden biri Erdoğan’a oy veriyor, ama ekrana çıktığı zaman onu değil de rakiplerini izliyor, öyle mi? Seçmen için reyting değil, kendisi ve ülkenin kaderini belirleyen oy olduğuna göre TİAK, acilen bu duruma el atmalı, reyting deneklerinin siyasi tercihlerini araştırtmalı. Reyting ölçüm cihazları, seçmenlerin siyasi tercihleriyle örtüşeceği evlere yerleştirilmeli.

BU SEÇİMİN BİZE GÖSTERDİKLERİ!

Seçimler sandıklara atılan gizli oyların açık tasnifiyle değil de, sosyal medyada yapılsa, bambaşka sonuçlar çıkardı ortaya…

Sandık başka, sosyal medya başkaymış demek ki!

Cumhurbaşkanlığı Sistemi’nin en hazin yanı şu:

Kazanınca, ülke yönetiminin en tepesindesin. Kaybedince milletvekili de olamadığın için TBMM’ye ancak ziyaretçi olarak girebiliyorsun. Türkiye’de ilk kez böyle bir seçim oldu ve liderlerle, partileri arasındaki oy farkı ortaya çıktı. Cumhurbaşkanı adaylarından Erdoğan ve İnce, partilerinin üzerinde oy aldı. Akşener, Demirtaş ile Karamollaoğlu’nun oyları partilerinin gerisinde kaldı. Genel Başkan olmak, partinin lideri yapmıyor sizi demek ki!

AA ve FOX’a yapılan…

Her seçimde olduğu gibi, bu seçimde de muhalefetin hedef tahtasında yine Anadolu Ajansı vardı. Geçtiğimiz en seçimde AA’nın kamuoyuna duyurduğu verilerle, Yüksek Seçim Kurulu’nun açıkladığı resmi sonuçlar bire bir örtüşmüştü.

YSK sonuçları açıkladığında bu kez de öyle olursa, Anadolu Ajansı’na itibar suikasti yapan siyasetçilerin özür borcu var bu kurum ve kamuoyuna…

FOX, seçim gecesi hem çok izlenen, hem de çok eleştirilen kanal oldu. Sebeplerden biri AA’nın verilerini kullanması ve İsmail Küçükkaya’nın herkesin seçim sonuçları konusunda ne diyeceğini merak ettiği Muharrem İnce’den gelen, ‘Adam kazandı’ mesajını canlı yayında paylaşması… Seçimin muhalefette yarattığı hayal kırıklığının faturası, FOX’un habercilerine çıktı. FOX Haber Genel Yayın Yönetmeni Doğan Şentürk ile kanalın anchorman’i Fatih Portakal, eleştiriler üzerine, “Çizgimiz değişmedi” diye kendilerini savunmak zorunda kaldı.

GÜNÜN SÖZÜ

Sınanmadığınız bir acı üzerine konuşmak, her zaman kolaydır. (Tarık Tufan)